Intr-o lume a aparatelor digitale foarte performante, a aparut in ultima perioda o incercare a fotografilor de a imita fotografia pe film prin diferite filtre digitale. Din pacate nici un filtru digital nu a reusit sa imite vreodata o fotografie pe film. Nici macar alb-negru.

Kodak Tmax 400

Ceea ce majoritatea fotografilor de nunta nu au incercat este sa fotografieze direct pe film in loc sa se chinuie zile intregi incercand sa imite diferitele tipuri de filme. Multi nu o vor face niciodata pentru ca le este frica. Practic le este imposibil de imaginat sa faca fotografii fara sa le vada imediat si sa poata corecta greselile de expunere si incadrare. Altii nu vor sa se complice pentru ca le cresc costurile de productie destul de mult.

Cu toate acestea, sunt fotografi care fotografiaza pe film si la nunta.

Kodak Ektar 100

          Pe film fotografiile pur si simplu ies altfel fata de cele digitale, au ceva special care nu poate fi cuantificat in termeni tehnici. Nu sunt mai bune decat fotografiile digitale, dar nici mai proaste. Sunt diferite.

Paleta de culori si tonuri este alta iar intervalul dinamic de obicei este mult mai mare fata de digital, transformand filmul negativ intr-o unealta extraordinara, mai ales in fotografia facuta in plin soare.

Kodak New Portra 400

          Ce multa lume nu stie este ca filmul a evoluat in paralel cu digitalul. Au aparut filme noi profesonale cu rezolutii mult mai mari si grain foarte fin. Kodak a lansat Ektar 100 in 2008, New Portra 400 in 2010 si New Portra 160 in 2011. Datorita falimentului Kodak, in 2013 divizia de filme a fost preluata de Kodak Alaris care continua productia de filme, hartie fotografica si chimicale. Si Fujifilm continua productia de filme dar spre deosebire de Kodak nu a renuntat la filmele pozitive (Provia, Velvia) deoarece in zona fotografiei profesionale cererea a ramas ridicata.

Fujifilm Velvia 50

          Alt lucru foarte inportant este faptul ca exista o foarte mare diferenta intre filmele profesionale, foarte scumpe (care si azi in formatul 35 mm, reusesc sa eclipseze si cele mai performante aparate digitale Full Frame) si filmele folosite de marea majoritate a oamenilor pana la aparitia aparatelor digitale.

Fujifilm Provia 100F

          Totusi, motivul principal pentru a fotografia pe film este Formatul Mediu, o optiune care duce la rezultate extraordinare. 

Cel mai mare avantaj pe care filmul Medium Format il are este dimensiunea lui fizica. Cu o suprafata de 3-4 ori mai mare decat clasicul Full Frame (35 mm), fotografiile pot fi marite foarte mult fara sa se piarda din calitate. Datorita acestui lucru Formatul Mediu ofera rezolutie foarte mare (o fotografie 645 facuta pe Fuji Velvia poate atinge o rezolutie de cateva sute de megapixeli).

Dar in afara de marimea la care pot ajunge fotografiile, este foarte usor sa recunosti imaginile facute pe film Medium Format chiar si atunci cand le vezi pe internet. Ele au ceva special. Le lipsesc distorsiunile de perspectiva. Acest lucru face ca fotografiile sa arate mult mai natural, mult mai aproape de ceea ce ochii nostri vad in lumea reala.

Sa presupunem ca fac o fotografie pe format mediu 6x4,5 cu un obiectiv de 50mm. Daca comparam cu o camera Full Frame tot cu un obiectiv de 50 mm, se observa o diferenta de camp vizual. Fotografiile pe Medium Format vor avea un camp vizual mai larg, echivalent cu un obiectiv de 28 mm pe Full Frame. Elementul cheie este ca desi campul vizual este mai larg, geometria focalei de 50 mm ramane la fel. Practic vei avea o fotografie wide, dar fara perspectiva exagerata produsa de lentilele wide de pe Full Frame.

Kodak New Portra 160, Bronica ETRSi 645, Zenzanon 50 mm f2.8 @ f8

Fac fotografie pe film in fiecare zi si nu voi renunta niciodata deoarece de multe ori rezultatele sunt spectaculoase, lucru pe care nu il pot spune din pacate despre fotografia digitala.

Sedinta foto facuta pe Kodak Ektar 100 si Kodak Tmax 400:

Sedinta foto facuta pe New Kodak Portra 160, 400 si Kodak Tmax 400: